ŽSSK plánuje z eurofondov nakúpiť elektrické vlaky za 76,3 milióna eur
„Odhadujeme, že ušetriť by bolo možné 8,1 až 28,8 miliónov eur. Kapacitne podobné vlaky napríklad v susednej Českej republike tiež najazdili viac kilometrov a dokázali obslúžiť výrazne viac cestujúcich v porovnaní s potenciálom, s ktorým ráta ŽSSK,“ konštatoval útvar, ktorý odporúča nové vlaky využiť lepšie, a to zvýšením počtu najazdených kilometrov a skrátením intervalov spojov.
Podľa predloženej analýzy nákladov a prínosov (CBA) má projekt pomer prínosov a nákladov 1,34. Prínosy projektu (88,5 mil. eur) plynú podľa útvaru najmä z úspory času (60,6 mil. eur) a zníženia nehodovosti (19,3 mil. eur). „Očakávané využitie súprav bude nízke a nové súpravy preto obslúžia výrazne menej cestujúcich než je ich potenciál. Plánované využitie týchto súprav 263 kilometrov je výrazne nižšie než je celoštátny priemer v Česku 391 kilometrov (rok 2016), pričom potenciál pre porovnateľné súpravy je 500 kilometrov denne dosahovaný na podobných prímestských tratiach na západnom Slovensku alebo v Česku,“ upozornil útvar.
Keďže z posudzovanej štúdie nie je jasné, ako boli napočítané časové úspory pri použití nových vlakov, do budúcna navrhuje Útvar hodnoty za peniaze určovať prínosy podľa nasadenia vozidiel na základe plánu dopravnej obslužnosti. „Navrhujeme aktualizovať aj metodiku výpočtu prínosov a nákladov. Je potrebné stanoviť efektívny spôsob výpočtu prínosov moderných vozidiel vyplývajúcich z vyššej kultúry cestovania a bezbariérovosti, ktoré zvyšujú atraktivitu dopravy pre cestujúcich,“ konštatoval útvar.
Zdroj: SITA
Skočiť na hlavné menu