Skanzen vo Vychylovke čaká rozsiahla obnova jeho najvzácnejšieho skvostu
Rekonštrukcia bude zahŕňať železničný zvršok a spodok, novú kabelizáciu trate a opravia a dobudujú sa aj mostné objekty, ktoré sa zároveň prispôsobia technickým požiadavkám na jazdu vlakov. Obnova sa dotkne aj nástupišťa v stanici "Kubátkovia" a úrovňových priecestí, na ktorých sa osadia nové drevené hranoly. Navrhované smerové vedenie trasy v plnej miere rešpektuje pôvodný stav a dôjde len k miernym korekciám. „Revitalizácia kultúrnych pamiatok patrí vždy medzi technicky i finančne najnáročnejšie stavby. Usilujeme sa preto využívať všetky spôsoby, ako obnovovať kultúrne dedičstvo nášho kraja,“ zdôraznila predsedníčka ŽSK Erika Jurinová. Náklady na stavebné práce sú rozpočtované na 1 722 995,65 eur a župa ich získala v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Poľsko – Slovensko. Z vlastných zdrojov krajská samospráva uhradí zo sumy 5%. Ide o ďalšiu rozsiahlu investíciu po výstavbe stanice Skanzen a prepojení kysuckej časti železnice s oravskou, ktorú už župa realizovala v minulosti.
Po obnove, ktorá by mala trvať 12 mesiacov, sa do vlakových súprav na trati opäť vrátia návštevníci. V novom režime budú môcť do historického vlaku nastúpiť už v stanici Kubátkovia a odviezť sa až do sedla Beskyd, ktoré je najvyššie položeným bodom celej trate. Dĺžka trate by tak mala presiahnuť 7,5 km. Jazdy po úvraťovom systéme sú magnetom pre návštevníkov. Hoci sezóna v skanzene trvá len pol roka, v roku 2020 odviezla viac než 23 000 turistov a v bežnom roku to býva ešte viac. „V letných mesiacoch sú jazdy historickým vlakom vyhľadávanou atrakciou najmä pre rodiny s deťmi. Nový úsek trate nám umožní zvýšiť počet jázd. Sprevádzkovaním stanice Kubátkovia však čiastočne zasanujeme aj problém s parkovaním, nakoľko návštevníci budú môcť parkovať už v dolnej časti,“ vysvetlila riaditeľka Kysuckého múzea Helena Kotvasová.
Skočiť na hlavné menu