PREŠOV: Dopravný podnik kúpi ďalších šesť parciálnych trolejbusov za takmer 4,4 milióna eur s DPH
Dátum: 09.01.2023
Dopravný podnik mesta Prešov, a.s. (DPMP) a spoločnosť Škoda Group podpísali začiatkom tohto roka zmluvu o dodávke šiestich kusov tzv. parciálnych trolejbusov. Nové 18-metrové plne nízkopodlažné vozidlá sú vybavené trakčnými batériami, ktoré umožňujú jazdu aj mimo trolejového vedenia. Celková hodnota zákazky je 3,65 milióna eur bez DPH (4,38 milióna eur s DPH). Cena za jeden trolejbus presiahne 608-tisíc eur bez DPH (730-tisíc eur s DPH). Nákup bude z 95 percent financovaný z európskych fondov, zvyšných päť percent uhradí DPMP. Vozidlá budú dodané najneskôr do 15 mesiacov od nadobudnutia účinnosti kúpnej zmluvy.
Ako informoval hovorca Dopravného podniku mesta Prešov Vladimír Tomek, dopravca obstarával celkovo 10 trolejbusov s batériovým pohonom v zložení 4 štandardné (12-metrové) a 6 kĺbových (18-metrových) vozidiel. „Pri štandardných trolejbusoch už došlo k podpisu kúpnej zmluvy na jeseň roku 2022, pričom tieto trolejbusy dodá česká spoločnosť SOR Libchavy, s.r.o. Aktuálne došlo k potvrdeniu nákupu zvyšných šiestich kĺbových trolejbusov,“ vysvetlil Tomek.
Hlavným cieľom projektu je zvýšenie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy, pričom rozšírením vozidlového parku o nový druh trolejbusov s batériovým pohonom dôjde k výraznému zvýšeniu komfortu cestujúcich, plynulosti prevádzky a prepravnej rýchlosti. „Nemožno zároveň nespomenúť, že dôjde k zníženiu hlučnosti a k zníženiu negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie,“ skonštatoval hovorca. Nové trolejbusy budú obsluhovať vybrané linky mestskej hromadnej dopravy (MHD), na ktorých aktuálne premávajú dieselové autobusy. „S ich nasadením rátame napríklad na linkách 29, 32, 32A, či 39,“ konkretizoval Tomek.
Dodal, že šesť trolejbusov s označením Škoda 27 Tr s karosériou Solaris bude plne klimatizovaných a vybavených modernejším informačným a tarifným systémom. Štandardom pri všetkých nových vozidlách sú USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla. Prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý bude snímať priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu. „Dôkladný prehľad o obsadenosti jednotlivých spojov poskytnú údaje získané z automatických počítadiel cestujúcich (APC), ktoré budú súčasťou výbavy vozidla,“ dodal Tomek.
Vo výbave tiež nebude chýbať systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy. Súčasťou výbavy je trakčná batéria, ktorá trolejbusu garantuje dojazd minimálne 12 kilometrov mimo trolejového vedenia. „Moderná elektrická výzbroj s rekuperáciou ušetrí náklady na prevádzku a poskytne komfortnejší priebeh jazdy,“ doplnil hovorca dopravcu.
Zdroj: SITA
Skočiť na hlavné menu