Novú cyklotrasu z Lomnice do Kotliny za 1,4 mil. eur už otvorili
Dátum: 25.10.2022
Po dvoch rokoch prác dnes vo Vysokých Tatrách odovzdali do užívania cyklotrasu z Tatranskej Lomnice do Tatranskej Kotliny dlhú viac ako 8,7 kilometra. Mesto ju nechalo vybudovať z eurofondov, išlo na ňu viac ako 1,4 milióna eur. Je výsledkom spoločného projektu s poľským mestom Zakopane. Keďže ide o cyklotrasu v národnom parku, jej povrch je štrkový. Po celej dĺžke sa nachádza šesť odpočívadiel a sedem mostov.
Cyklochodník široký tri metre vedie od zastávky Tatranská Kotlina Čarda po starej lesnej ceste a lesnom chodníku k zastávke Fľak a pozdĺž štátnej cesty na Kežmarské Žľaby a Tatranské Matliare. Končí sa v Tatranskej Lomnici. „Väčšina našich cyklotrás je vysokohorská, preto sme túto pripravili ako rekreačnú, aby ju mohli využívať rodiny s deťmi,“ povedala dnes projektová manažérka mesta Vysoké Tatry Zuzana Hlavatá. V zime by ju zase mohli využívať bežkári.
Projekt „Zakopane – Mesto Vysoké Tatry – tatranské cyklotrasy“ bol financovaný z fondov Európskej únie v rámci programu poľsko-slovenskej cezhraničnej spolupráce. Celkové oprávnené výdavky spoločného projektu boli vo výške takmer 1,8 milióna eur. Mesto sa na financovaní svojej časti podieľalo piatimi percentami. „Hlavným cieľom projektu bolo zvýšenie dostupnosti prírodného a kultúrneho dedičstva na oboch stranách Tatier prostredníctvom rozvoja rekreačnej infraštruktúry zameranej na výstavbu nových cyklistických trás,“ vysvetlila tatranská samospráva. Okrem cyklotrasy na slovenskej strane Tatier tak pribudla aj jedna v Zakopanom.
Na slovenskej strane trvala príprava projektu dlhšie. Podľa primátora mesta Vysoké Tatry Jána Mokoša mesto musí pri všetkých projektoch riešiť vysporiadanie pozemkov, ktorých 65 percent je vo vlastníctve štátu. „Okrem toho sme v národnom parku a musíme rešpektovať niektoré zásady a kritéria, ktoré vyplývajú zo zákona o ochrane prírody,“ vysvetlil.
Cieľom samosprávy je v budúcnosti prepojiť Tatranskú Kotlinu až po Podbanské. Okrem najnovšieho úseku by v budúcnosti mali v Tatrách pribudnúť aj ďalšie trasy, a to z Lomnice do Smokovca a následne do Veľkej Lomnice. Rovnako sa hovorí o realizácii cyklochodníka z Tatranských Zrubov po Smokovec. „Máme takzvanú Tatranskú cyklolyžiarsku magistrálu, ktorá by mala nadviazať na túto a pokračovať až na Štrbské Pleso, a do budúcna možno až na Podbanské, a napojiť sa na hlavnú cyklomagistrálu, Cestu okolo Tatier,“ dodal Mokoš.
Zdroj: SITA
Cyklochodník široký tri metre vedie od zastávky Tatranská Kotlina Čarda po starej lesnej ceste a lesnom chodníku k zastávke Fľak a pozdĺž štátnej cesty na Kežmarské Žľaby a Tatranské Matliare. Končí sa v Tatranskej Lomnici. „Väčšina našich cyklotrás je vysokohorská, preto sme túto pripravili ako rekreačnú, aby ju mohli využívať rodiny s deťmi,“ povedala dnes projektová manažérka mesta Vysoké Tatry Zuzana Hlavatá. V zime by ju zase mohli využívať bežkári.
Projekt „Zakopane – Mesto Vysoké Tatry – tatranské cyklotrasy“ bol financovaný z fondov Európskej únie v rámci programu poľsko-slovenskej cezhraničnej spolupráce. Celkové oprávnené výdavky spoločného projektu boli vo výške takmer 1,8 milióna eur. Mesto sa na financovaní svojej časti podieľalo piatimi percentami. „Hlavným cieľom projektu bolo zvýšenie dostupnosti prírodného a kultúrneho dedičstva na oboch stranách Tatier prostredníctvom rozvoja rekreačnej infraštruktúry zameranej na výstavbu nových cyklistických trás,“ vysvetlila tatranská samospráva. Okrem cyklotrasy na slovenskej strane Tatier tak pribudla aj jedna v Zakopanom.
Na slovenskej strane trvala príprava projektu dlhšie. Podľa primátora mesta Vysoké Tatry Jána Mokoša mesto musí pri všetkých projektoch riešiť vysporiadanie pozemkov, ktorých 65 percent je vo vlastníctve štátu. „Okrem toho sme v národnom parku a musíme rešpektovať niektoré zásady a kritéria, ktoré vyplývajú zo zákona o ochrane prírody,“ vysvetlil.
Cieľom samosprávy je v budúcnosti prepojiť Tatranskú Kotlinu až po Podbanské. Okrem najnovšieho úseku by v budúcnosti mali v Tatrách pribudnúť aj ďalšie trasy, a to z Lomnice do Smokovca a následne do Veľkej Lomnice. Rovnako sa hovorí o realizácii cyklochodníka z Tatranských Zrubov po Smokovec. „Máme takzvanú Tatranskú cyklolyžiarsku magistrálu, ktorá by mala nadviazať na túto a pokračovať až na Štrbské Pleso, a do budúcna možno až na Podbanské, a napojiť sa na hlavnú cyklomagistrálu, Cestu okolo Tatier,“ dodal Mokoš.
Zdroj: SITA
Skočiť na hlavné menu