Považskú lesnú železničku zrekonštruovali, premávať začne budúci rok


Dátum: 25.10.2018

Obrázok k aktualite Považskú lesnú železničku zrekonštruovali, premávať začne budúci rok
Považská lesná železnička, ktorej zachované časti sú súčasťou expozície Múzea liptovskej dediny v Pribyline, bude od budúceho roka opäť premávať. V hornej časti areáluskanzenu v stredu slávnostne otvorili zrekonštruovaný 920 metrov dlhý
úsek bývalej trate, ktorého súčasťou je aj storočný oceľový most z
Kráľovej Lehoty a dve nástupištia. Statická expozícia sa tak po vybavení
posledných potrebných povolení dá po rokoch opäť do pohybu.

Vlak bude návštevníkov voziť od kostola, ktorý sa nachádza
uprostred skanzenu, po depo historickej železnice. Predseda správnej
rady občianskeho združenia Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici,
ktoré stojí za myšlienkou jej obnovy, Juraj Veselý upozornil na
unikátnosť tejto expozície. „Nikde na Slovensku ani v Českej republike
sa podľa môjho názoru nezachovalo takto kompletne vybavenie železnice,
to znamená hnacie vozidlá i vagóny. Všetko, čo je vystavené, aj v
depozite, je pôvodné. Premávalo to na pôvodnej trati. Sú tu asi všetky
druhy vozidiel, ktoré sa používali na lesných železniciach,“ uviedol pre
TASR.

Rekonštrukcia bola spolufinancovaná z Európskeho fondu
regionálneho rozvoja a štátneho rozpočtu. Podpredseda Žilinského
samosprávneho kraja (ŽSK) Peter Dobeš uviedol, že trať síce nie je dlhá,
no podstatné je, že sa zachovalo dedičstvo predchádzajúcich generácií.
“Železnička je originál s vagónmi a rušňom, premávala od Liptovskej
Tepličky cez Čierny Váh, Svarín až do Kráľovej Lehoty a Liptovského
Hrádku. Vozila nielen drevo, ale aj ľudí za prácou. Uvedomujeme si, čo
znamená zachovanie dedičstva z minulosti. Preto sme podporili tento
projekt,“ povedal s tým, že rekonštrukcia prispeje aj k zvyšovaniu
návštevnosti kraja, ktorá v minulom roku dosiahla hranicu viac ako jeden
milión návštevníkov.

Na opravu železničky použili v rámci projektu „Po stopách
technických pamiatok z Podhalia na Liptov“ z Programu cezhraničnej
spolupráce Interreg V-A Poľsko-Slovensko financie vo výške takmer
404.000 eur. Ďalšou investičnou časťou projektu je rekonštrukcia
Vodárenskej veže a Múzea tlače v meste Nowy Targ, ako aj vybudovanie
Múzea ručnej výroby papiera v obci Ludrová.

Považská lesná železnica bola v minulosti najmodernejší a
najvýkonnejší dopravný prostriedok na dopravu dreva z dolín, mala 107
kilometrov. Do roku 1965 bola jediným spojivom medzi Liptovským Hrádkom
a Liptovskou Tepličkou. Narastajúcemu automobilizmu však nemohla lesná
železnica konkurovať, a tak sa od roku 1960 pravidelne rušili odbočky
pre nerentabilnosť. Celú železnicu zrušili 31. decembra 1972. Trať sa
stala súčasťou expozície Liptovského múzea.

 Zdroj: TASR

Skočiť na hlavné menu