NASES: Elektronické schránky budú priateľskejšie pre používateľov


Dátum: 21.04.2017

Obrázok k aktualite NASES: Elektronické schránky budú priateľskejšie pre používateľov
Prehľadnejšie doručenky a jednoduchšia manipulácia so správami či možnosť preposielania správ z elektronickej schránky na e-mail. To sú vylepšenia štátnych e-schránok, ktoré používatelia a odborníci z oblasti IT považujú za najdôležitejšie. Vyplýva to z výsledkov webového prieskumu Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES), v ktorom svoj názor vyjadrilo takmer 400 respondentov.
      Cieľom dotazníka bolo identifikovať možné vylepšenia funkcionalít elektronických schránok a následne ich zrealizovať. Od 1. júla 2017 bude totiž elektronická komunikácia so štátom pre väčšinu právnických osôb povinná. Svoju elektronickú schránku má zriadenú aj každý občan nad 18 rokov, ktorý ju môže na komunikáciu so štátom využívať dobrovoľne.
      Možnosť vyjadriť svoj názor prostredníctvom webového dotazníka využilo od 22. marca do 5. apríla 379 používateľov z radov odbornej aj laickej verejnosti. „Teraz nás čaká fáza programovania a testovania. Nové schránky predstavíme verejnosti už čoskoro,“ avizoval generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár.
      Zjednodušenie výberu a listovania v zozname správ bolo respondentmi označené za najdôležitejšiu funkcionalitu vôbec. Táto zmena je dôležitá pre 80 % hlasujúcich. Takisto 80 % respondentov označilo za prioritu preposielanie správ zo schránky na svoj osobný e-mail.
      Prieskum ukázal, že pre užívateľov je dôležité mať prehľad vo svojich správach a označovanie správ ako u štandardných e-mailových klientov. Preto by 79 % respondentov uvítalo prehľadnejšie zobrazovanie údajov v doručenke.
      „Prechod na elektronickú komunikáciu s úradmi musí byť pre právnické aj fyzické osoby čo najjednoduchší, a to i v rámci správy svojej e-schránky,“ zdôraznil Molnár.
      V schránke pribudne aj priamy odkaz na zoznam elektronických služieb. Na jednom mieste teda používatelia nájdu všetky možnosti, ktoré sa budú dať vyriešiť pomocou e-schránky v rámci verejnej správy.
      Svoj podnet na zlepšenie napísalo 181 respondentov aj do dobrovoľného textového poľa. Z odpovedí je podľa agentúry zrejmé, že svoj názor vyjadrili ako technologicky zdatní užívatelia, tak aj používatelia – začiatočníci, ktorí sa so samotnou schránkou ešte len oboznamujú. NASES bude zmeny v elektronických schránkach zapracovávať postupne vo viacerých krokoch.
      Od 1. júla budú firmám so sídlom v SR zapísaným v obchodnom registri zasielané úradné rozhodnutia či oznámenia výhradne prostredníctvom elektronických schránok. Prihlásiť sa do nich je možné cez portál Slovensko.sk. Potrebný je na to občiansky preukaz s čipom s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom (BOK), počítač, prístup na internet, čítačka a príslušný softvér.
      K 18. aprílu malo 111.765 štatutárov vybavený elektronický občiansky preukaz s čipom s BOK a 32.297 štatutárov má občiansky preukaz s čipom, no nemá k nemu BOK. Priemerná čakacia doba na podanie žiadosti o vydanie dokladov je aktuálne 29 minút.

Zdroj :TASR

Skočiť na hlavné menu